ΚΑΘΑΡΆ ΔΕΥΤΈΡΑ, ΚΑΛΉ ΣΑΡΑΚΟΣΤΉ,ΤΙ Η ΣΩΣΤΉ ΔΙΑΤΡΟΦΉ ΠΡΟΣΦΈΡΕΙ!

Γεια σας, καλή σαρακοστή, χρόνια μας πολλά. Ο καιρός φαίνεται σύμμαχος μας, ας είναι σύμμαχος μας και η διατροφή, στην ψυχολογία που αλλάζει όσο προχωράμε προς την καρδιά της άνοιξης. Καθαρά Δευτέρα, καιρός να “καθαρίσει” ο οργανισμός μας, με τη νηστεία και την αποτοξίνωση.

Η Καθαρά Δευτέρα, σηματοδοτεί την έναρξη της νηστείας και τα σαρακοστιανά εδέσματα έχουν την τιμητική τους την περίοδο αυτή.

Προσοχή όμως, καθώς πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή, αφού πολλά από τα Σαρακοστιανά εδέσματα κρύβουν πολλές παγίδες και… θερμίδες.

Ας δούμε αναλυτικά τι παγίδες μπορεί να έχουν τα εδέσματα της Καθαράς Δευτέρας και πως μπορούμε να τις ξεπεράσουμε κι όλα αυτά… ξέρετε, τα ξεσηκώνω από τις έρευνες που λατρεύω.

Λαγάνα: Καθαρά Δευτέρα χωρίς λαγάνα δεν γίνεται! Η λαγάνα είναι πλούσια πηγή σύνθετων υδατανθράκων και προσφέρει άμεση ενέργεια στον οργανισμό, ενώ περιέχει και ασβέστιο εξαιτίας του σουσαμιού. Πλούσια σε αντιοξειδωτικές ουσίες τις «λιγνάνες» οι οποίες είναι υπεύθυνες για τη μείωση της χοληστερίνης και τον καλύτερο έλεγχο της αρτηριακής πίεσης. Ωστόσο θέλει προσοχή στην κατανάλωσή της, καθώς οι θερμίδες της μπορεί να φτάσουν τις 100 σε μια μεγάλη φέτα.

Χαλβάς: Ο χαλβάς, σήμα κατατεθέν των Αποκριών και της Σαρακοστής,  πλούσιος σε θρεπτικά συστατικά όπως βιταμίνες Ε και του συμπλέγματος Β, είναι πηγή μονοακόρεστων λιπαρών οξέων, πλούσιος σε ασβέστιο, φώσφορο και σίδηρο ενώ δεν περιέχει καθόλου χοληστερίνη. Βέβαια, πρόκειται για ένα τρόφιμο που αποδίδει πολλές θερμίδες καθώς τα 100γρ χαλβά αποδίδουν περίπου 500 θερμίδες μαθαίνω και… που να πάω να κρυφτώ, πείτε μου. Καλό είναι πάντως να αποφεύγουμε τον χαλβά με προσμίξεις άλλων συστατικών, όπως η σοκολάτα και οι ξηροί καρποί, διότι έτσι οι θερμίδες του εκτοξεύονται ακόμη περισσότερο. Τώρα αισθάνομαι σαν τη στρουθοκάμηλο, με το κεφάλι στο χώμα.

Θαλασσινά: Γενικότερα, τα θαλασσινά αποτελούν εξαιρετικές πηγές πρωτεϊνών υψηλής βιολογικής αξίας και βιταμινών του συμπλέγματος Β που είναι απαραίτητη για την καλή λειτουργία της μνήμης. Επίσης, είναι πλούσια σε ασβέστιο, φώσφορο, ιώδιο, ψευδάργυρο, σελήνιο καθώς και στα απαραίτητα ω-3 λιπαρά οξέα. Έχουν σχετικά λίγες θερμίδες, αφού 1 μερίδα ψητού καλαμαριού αποδίδει περίπου 100 θερμίδες, ενώ τα 100γρ βρασμένο χταπόδι αποδίδει περίπου 190. Φυσικά καλό είναι να έχουμε πάντα υπόψιν μας ότι οι θερμίδες τους τριπλασιάζονται εάν ο τρόπος μαγειρέματος που επιλέξουμε είναι το τηγάνισμα και όχι το ψήσιμο (100γρ τηγανητό καλαμάρι έχει 650).

Όσπρια: Φασόλια, φακές, ρεβίθια αποτελούν εξαιρετικές τροφές και καλό είναι να τα προτιμούμε στη σαρακοστή. Ιδανικά, θα πρέπει να συνδυάζονται με μια πηγής βιταμίνης C από χυμούς φρούτων ή σαλάτας , αφού έτσι μεγιστοποιείται η απορρόφηση του σιδήρου. Εάν τα συνδυάσετε με ρύζι π.χ. φακόρυζο, μετατρέπετε το πιάτο σας σε πρωτεΐνη υψηλής βιολογικής αξίας, όμοια με αυτή του κρέατος. Σούπερ επιλογή.

Ελιές: Οι ελιές, ένα τρόφιμο με σπουδαία διατροφική αξία, αφού είναι πλούσιες σε μονοακόρεστα λιπαρά οξέα,  αποτελούν πλούσια πηγή των αντιοξειδωτικών βιταμινών Ε και Α. Ωστόσο, καλό είναι να καταναλώνονται με μέτρο αφού 3 μεγάλες ή 5 μικρές ελιές αποδίδουν περίπου 45 θερμίδες και συχνά είναι και πολύ αλατισμένες.

Ταραμάς: Ο ταραμάς είναι πλούσιος σε κάποια θρεπτικά συστατικά όπως κάλιο, ψευδάργυρο , φώσφορο, βιταμίνες Α και D. Όμως έχει και αρκετές θερμίδες αφού τα 100γρ ταραμά, μας παρέχουν 408 θερμίδες. Εκτός αυτού, είναι πλούσιος σε νάτριο (αλάτι), γι αυτό καλό είναι να αποφεύγεται από άτομα που έχουν πρόβλημα υπέρτασης. Χρειάζεται λοιπόν μέτρο και στην περίπτωση της ταραμοσαλάτας, η υψηλή κατανάλωση της οποίας μπορεί πολύ εύκολα να οδηγήσει σε αύξηση βάρους.

Τέλος, το κρασί, το ούζο και γενικά τα αλκοολούχα ποτά που συνοδεύουν το σαρακοστιανό τραπέζι είναι καλό να μη ξεπερνάνε τα 1 με 2 ποτήρια.

Καλή σαρακοστή λοιπόν και το νου σας στα σαρακοστιανά εδέσματα, που θέλουν προσοχή όταν υπάρχουν στο τραπέζι μας. Να καταναλώνονται με μέτρο, ώστε να απολαμβάνουμε μόνο τα οφέλη τους πέρα από τη νοστιμιά τους, χωρίς συνέπειες στο σωματικό μας βάρος.

💡Φροντίστε ότι κάνετε, να το κάνετε καλά. Αλλιώς, μην το κάνετε καθόλου!

💡Έχετε στο νου σας, πως ποτέ δεν είναι αργά για μια νέα αρχή, αλλαγές και μεγάλες αποφάσεις!

Φιλικά και ειλικρινά,
Λένα

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *