ΜΠΑΚΑΛΙΆΡΟ ΜΕ ΣΚΟΡΔΑΛΙΆ ΚΙ ΕΣΎ; Η ΜΉΠΩΣ ΌΧΙ; 25Η ΜΑΡΤΊΟΥ ΈΡΧΕΤΑΙ.

Γεια σας. Χρόνια πολλά για την 25η του Μάρτη. Άλλη μια αργία και λόγω του καλού καιρού, ευκαιρία για απόδραση. Τι θα φάτε όμως τη Δευτέρα; Μπακαλιάρο με σκορδαλιά; Ή μήπως όχι;

Η  παράδοση μας, ορίζει πως την 25η Μαρτίου, ημέρα θρησκευτικής και εθνικής γιορτής της Ελλάδας, το οικογενειακό τραπέζι έχει ως κύριο φαγητό μπακαλιάρο με σκορδαλιά. Ή κύριο μεζέ, στα τσιπουράδικα σε όλη τη χώρα. Είναι το εθνικό φαγητό μας για τον εορτασμό και έτσι ανήμερα της 25ης Μαρτίου τιμάμε το αγαπημένο ελληνικό έθιμο.

Πώς προέκυψε όμως, το έθιμο αυτό;

Κατά τη διάρκεια της Σαρακοστής, η Εκκλησία επιτρέπει μόνο δύο φορές την κατανάλωση ψαριού. Η μία, είναι η ημέρα του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου και η άλλη, η Κυριακή των Βαΐων.

Η ημέρα του Ευαγγελισμού είναι μια χαρμόσυνη γιορτή μέσα στην περίοδο του πένθους της Σαρακοστής και επειδή είναι θεομητορική εορτή, αφιερωμένη στην Παναγία είναι ιδιαίτερα σημαντική, οπότε καταλύεται η νηστεία της Σαρακοστής. Συγκεκριμένα, καταλύονται το ψάρι, το έλαιο και ο οίνος.

Οι λόγοι που καθιέρωσαν τον μπακαλιάρο στο τραπέζι της 25ης Μαρτίου ήταν καθαρά οικονομικοί και πρακτικοί. Στην ηπειρωτική χώρα, που δεν βρεχόταν από θάλασσα, οι κάτοικοι δεν μπορούσαν να προμηθεύονται φρέσκα ψάρια με την ευκολία που μπορούσαν τα νησιά και οι παράκτιες περιοχές.

Έτσι, ο παστός μπακαλιάρος, που μπορούσε να διατηρηθεί εκτός ψυγείου, ήταν η καλύτερη λύση, ενώ επιπλέον ήταν πολύ φθηνός, άρα προσιτός.

Θερμιδικά τώρα, ο μπακαλιάρος είναι ένα τρόφιμο πλούσιο σε πρωτεΐνες υψηλής βιολογικής αξίας, βιταμίνες (Α, D, K, B12), ιχνοστοιχεία (κάλιο, ασβέστιο, σίδηρο, μαγνήσιο, φώσφορο και νιασίνη) και φτωχό σε λιπαρά. Τα λίγα λιπαρά που περιέχει ανήκουν κατά βάσει στα ω-3 λιπαρά οξέα τα οποία λειτουργούν ευεργετικά για το ανοσοποιητικό σύστημα, το νευρικό σύστημα, την καλή υγεία των ματιών και γενικότερα προάγουν την καλή υγεία του οργανισμού.

Η σκορδαλιά, έχει ως χαρακτηριστικό συστατικό  το σκόρδο. Πολλές μελέτες αναφέρουν την προστασία που προσφέρει η κατανάλωση σκόρδου στα αγγεία μας. Ταυτόχρονα, μελέτες μιλάνε για τη δράση του έναντι της υπέρτασης και της αυξημένης χοληστερίνης. Επιπλέον, το σκόρδο είναι πλούσιο σε αλυσίνη, μία ισχυρή αντιμικροβιακή ουσία που προστατεύει τον οργανισμό μας από τον κίνδυνο εμφάνισης λοιμώξεων.

Από θερμίδες, ο μπακαλιάρος βραστός ή ψητός αποδίδει περίπου 150 θερμίδες ανά μερίδα. Σε περίπτωση που τον τηγανίσετε, η θερμιδική του αξία ανεβαίνει στις 380 θερμίδες ανά μερίδα. Η σκορδαλιά αποδίδει περίπου 95 θερμίδες ανά κουταλιά της σούπας. Αν λοιπόν αποφασίσουμε να καταναλώσουμε 1 μερίδα μπακαλιάρο τηγανιτό με συνοδεία 4 κ.σ. σκορδαλιά, μιας φέτας ψωμιού και σαλάτας με 1 κ.σ. ελαιόλαδο το γεύμα μας θα αποδώσει 1100 θερμίδες. Ωχ, αυτά δεν είναι για τα activeatακια. Μπορούμε ωστόσο να επιλέξουμε μπακαλιάρο ψητό με 2 κ.σ. σκορδαλιά και σαλάτα με 1 κ.σ. ελαιόλαδο που θα αποδώσει σαν γεύμα 600 θερμίδες. Θα ρωτήσουμε την Αντιγόνη.

Όπως και να έχει, να περάσετε όμορφα και χρόνια πολλά σε όλους μας.

💡Φροντίστε ότι κάνετε, να το κάνετε καλά. Αλλιώς, μην το κάνετε καθόλου!

💡Έχετε στο νου σας, πως ποτέ δεν είναι αργά για μια νέα αρχή, αλλαγές και μεγάλες αποφάσεις!

Φιλικά και ειλικρινά,
Λένα

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *